Bijeenkomst CEI, mijn eerste dansles en een surpriseparty! - Week 36/37

Zaterdag 10 september

Vandaag was het weer klusjesdag en dus hebben we het wekelijkse ritueel weer gedaan. ’s Avonds zijn we uit eten geweest in St. Ferreol, omdat de zoon van mijn gastouders verleden week jarig was. Dit vond ik erg lief van mijn gastouders en we hebben heerlijk gegeten.

Zondag 11 september

Vandaag ben ik naar de bijeenkomst van het CEI geweest. Het CEI is de Franse organisatie voor uitwisselingen zoals die van mij. Op de bijeenkomst kwamen alle gastgezinnen die in de buurt van Castres wonen, samen met hun uitwisselingsstudent.

Op de weg naar de bijeenkomst hebben we eerst Michelle en Nam opgehaald. Nam is een meisje uit Thailand die hetzelfde programma doet als ik, ook tien maanden. Michelle is de gastmoeder van Nam.

Eenmaal aangekomen op de bijeenkomst hebben we eerst buiten wat gedronken met zijn allen. Daarna gingen we eten in een conferentiezaal. Iedereen had zijn eigen lunch meegenomen en als dessert was er gebak.

Na de maaltijd hield Fabienne, de begeleidster van elke student tijdens dit programma, het woord. Iedere jongere kreeg een boekje met informatie over het uitwisselingsprogramma. Daarna moest iedere jongere naar voren komen en zich kort voorstellen: “Wie ben ik? Hoe oud ben ik? Wat is mijn nationaliteit? Wie zijn mijn gastouders en waar wonen we? Waar ga ik naar school?”. Als je dat had gedaan waren je gastouders aan de beurt om te vertellen wie ze waren en hoelang ze al gastouder waren. Ook vertelde Fabienne dat we met deze groep jongeren iedere maand een activiteit gaan doen, waarbij jezelf mag bepalen of je meewilt ja of nee. Ik vind dat een leuk idee omdat ik dan met anderen kan praten die hetzelfde meemaken.

Toen dat allemaal klaar was besproken we de regels die voor ons van toepassing zijn en daarna gingen de jongeren met Fabienne mee naar buiten. Ze vroeg ons hoe het tot nu toe met ons gaat en hoe het contact is met je gastgezin. Ook vroeg ze of je van plan bent om te gaan sporten en hoe het op school gaat.

Toen ook dat besproken was en er geen vragen meer waren, mochten we nog wat drinken en daarna ging iedereen weer met zijn/haar gastgezin naar huis.

Ik vond het een leuke middag en vond het vooral heel leuk om de andere uitwisselingsstudenten te ontmoeten.

Woensdag 14 september

Op woensdag is iedereen altijd om 12:00 uur klaar met school. De meeste jongeren gaan sporten of maken hun huiswerk. Ik heb nog op school gegeten en ben daarna met de bus naar huis gegaan. Thuis aangekomen hoorde ik van mijn gastmoeder dat ze met mijn gastbroertje naar de Decathlon ging, omdat hij nieuwe schoenen nodig had. Ze vroeg of ik meewilde en ik zei ja, want ik had nog een tas nodig voor het sporten.

Voordat we naar de Decathlon gingen zijn we eerst langs de dansschool in Castres geweest. Hier heb ik gevraagd naar de tarieven en de uren van de moderne jazz-lessen. Ik kreeg wat verschillende formulieren mee en informatie zodat ik het thuis even kon bekijken.

Daarna gingen we naar “l’Archipel”. Dit is een gebouw in Castres waar een restaurant, een ijshal en een zwembad zit. Een heel mooi complex. Hier heb ik gevraagd naar een schaatsclub, maar er trainen alleen kunstschaatsclubs en hockeyclubs. Dat had ik al een beetje verwacht. Toen heb ik naar de tarieven gevraagd van een abonnement op de ijshal, zodat ik voor mezelf kan trainen. Ook hiervoor kreeg ik een informatieboekje mee voor thuis.

Vervolgens gingen we naar het conservatorium, ook in Castres. De zoon van mijn gastmoeder heeft hier acht jaar lang viool gespeeld en dus is mijn familie best bekend met de muziekschool. Op dit conservatorium word ook dansles gegeven waaronder ballet, moderne jazz en ik geloof ook hiphop. Ook hier hebben we gevraagd naar de tarieven en een proefles, die ik zaterdagochtend mocht gaan volgen.

Toen was het toch echt tijd om naar de Decathlon te gaan. Mijn gastbroertje had schoenen gevonden en ik een Puma rugzak, perfect voor mijn schaatsspullen.

Donderdag 15 september

Vandaag had ik een lange schooldag, van 8:00 tot 17:45. We gingen met gym voor het eerst naar het zwembad, ik had er superveel zin in. We waren met een aardig grote groep, er waren vooral veel jongens.

We werden bij school opgehaald door een bus die ons naar het zwembad reed, die ongeveer vijf minuten van school ligt.

We begonnen met “inzwemmen”. We moesten ongeveer vier keer heen en weer op verschillende manieren, dat vond ik supervermoeiend. Daarna werd je in groepjes van twee of drie naar de startblokken geroepen en moest je op twee verschillende manieren zwemmen. Iedere manier 25 meter. Ik ben zwemmend heen en borstcrawlend teruggegaan. De tijd werd opgenomen maar ik heb geen idee wat mijn tijden zijn geworden. Na de 50 meter had je ongeveer tien minuten rust, daarna moest je nog een keer hetzelfde gaan doen. Ik merkte gelijk dat de tweede keer veel beter ging, omdat ik een beetje beter wist hoe het precies ging. Daarna had je weer ongeveer tien minuten rust, en moest je nog een derde keer. Dit keer mocht je zelf weten hoe je heen en weer ging. Ik heb weer hetzelfde gedaan. Bij de derde keer merkte ik dat ik moe was en vond ik het weer een stuk lastiger.

Toen iedereen was geweest mochten we gaan omkleden en gingen we weer in de bus terug naar school.

Zaterdag 17 september

Vandaag heb ik mijn eerste Franse dansles gehad! Het was superleuk en ik vond het erg bijzonder, omdat het in een echte danszaal is met een spiegelwand en er hangen ook barres. Het was een leuke les, de lerares was erg aardig en we waren met een groot aantal meiden, ik geloof een stuk of 20.

’s Avonds gingen we naar een surpriseparty van een vriendin van mijn gastmoeder. Zij werd 60 jaar en haar familie had dit feestje voor haar georganiseerd. Het was heel speciaal om dit te mogen meemaken. We zaten allemaal in de donkere woonkamer en toen de vriendin binnenkwam gingen alle lichten aan en zag ze ons met maskertjes en feesthoedjes op, erg grappig. Iedereen at met elkaar en aan het eind van de avond werd er nog lekker gedanst. Ik heb het erg naar mijn zin gehad.

Zondag 18 september

Vandaag hebben we le déjeuner bij de ouders van mijn gastmoeder gehad, die aan de overkant van de straat wonen. Mijn gastmoeder haar broer was er en de dochter van mijn gastouders was er ook met haar kinderen. We hebben met zijn allen gegeten, het was erg gezellig.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active