PARIJS! - Week 51/52/01

Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Inmiddels zit ik hier al weer vier en een halve maand (!), wat gaat het toch snel. Ik hoop dat jullie allemaal een goede jaarwisseling hebben gehad. Ik in elk geval wel!

In de kerstvakantie ben ik naar Parijs geweest. Ja, Parijs! Ik heb vrienden in Bretagne en zij hebben een oom die vlakbij Parijs woont. In de kerstvakantie gaan zij daar vaak naartoe en ze vroegen of ik meewilde. Ja, natuurlijk wilde ik mee! Dus zo doende.

Maandagochtend de 26e nam ik de bus in Toulouse. Het was zo'n tourbus die langs verschillende locaties gaat om mensen af te zetten, heel handig en heel voordelig. Zeker een goed idee als je wilt reizen maar niet te duur uit wilt zijn. De maatschappij waarmee ik ging heet FlixBus.

's Avonds kwam ik rond 18:30 aan in Massy-Palaiseau, dat ligt vlakbij Parijs. De vrienden kwamen me ophalen en bij thuiskomst hebben we samen gegeten en daarna ben ik gauw naar bed gegaan. Ik was om 5 uur opgestaan, dus ik was wel moe!

De volgende dag zijn we Parijs in geweest. Het was mijn tweede bezoek aan Parijs en wauw, wat is die stad toch prachtig! In de zomer is het natuurlijk hartstikke leuk, maar met kerst ook kan ik je vertellen. Al die lichtjes, supermooi! Overdag hebben we in de stad rondgelopen en onder andere de Eiffeltoren en l'Arc de Triomphe bezocht. Later zijn we over de kerstmarkt (ENORM!!) gegaan. Toen gingen we snel pizza eten want we hadden haast... we gingen naar een voorstelling in le Palais des Sports! Les 3 Mousquetaires, de drie musketiers, speelde daar en wij hadden kaartjes. Het was een hele leuke voorstelling, maar ik begreep het verhaal niet heel goed. Een pluspuntje; de anderen ook niet, zeiden ze

Wink
. Wel heb ik heel erg van de dans en de zang genoten. Als jullie willen lezen (in het Frans?
Sealed
) over deze voorstelling kijk dan even op:http://www.les3mousquetaires-lespectacle.com/.

Woensdag zijn we naar Versailles geweest, om de tuin en het kasteel daar te bekijken. Er stond helaas een enorm grote rij voor het kasteel en dus hebben we alleen de tuin een bezoekje gebracht. Maar wauw, die is ook zeker de moeite waard! Het gebied is enorm. Je kunt er golfkarretjes huren en fietsen, om zo door het gebied rond te toeren, heel leuk!

Woensdagavond gingen we naar Bretagne, waar mijn vrienden dus wonen. Ik ben daar nog een paar dagen gebleven en zaterdagochtend ben ik weer richting mijn eigen gebied vertrokken. 's Avonds heb ik met veel mensen van school oud en nieuw gevierd, wat echt superleuk was. Een meisje had een huis gehuurd waar iedereen kon slapen en er stond een soort van schuur naast, daarin was de knalfuif. Met de nadruk op knal, natuurlijk

Wink
.

Ik heb enorm genoten van de laatste week van 2016 en heb ook een aantal leuke foto's gemaakt, die jullie kunnen bekijken onder het kopje foto's.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Afgelopen zondag had ik een bijeenkomst van het CEI. Het was in een soort van parochiehuis en aan de jongeren was van tevoren gevraagd om iets te laten zien of te vertellen over zijn of haar land. Dit was erg leuk. Ik heb uitgelegd hoe het Koninkrijk der Nederlanden precies in elkaar steekt. Daarna mochten we les Galettes des Rois proeven. Dit zijn taarten die horen bij het feest van Drie Koningen. In één stuk zit dan iets hards en degene die dat stuk heeft, moet normaal gesproken de volgende Galette betalen, haha. Ik geloof trouwens dat wij zoiets in Nederland ook hebben.

Ook zondag zijn er foto's gemaakt, die heb ik alleen nog niet ontvangen. Als ik ze heb zal ik ze zeker met jullie delen.

Tot snel!

Reacties

Reacties

karla

Gelukkig Nieuwjaar,Regina! Leuk om jouw avonturen te lezen.

Tiny

Mooi verslag heb je weer geschreven, Regina, wat een afwisselende kerstvakantie, leuk hoor!
Een bijzonder fijn 2017 toegewenst !!
Liefs van Jacob en Tiny

Martha

Lieve Regina,
De allerbeste wensen voor 2017! Wat leuk om je verhalen te lezen en deze keer heb ik ze in NZ gelezen!
Voor ons was het ook een hele bijzondere kerst, met z' n allen in de tuin aan het kerstdiner!
Oud en nieuw vieren aan het strand en we hebben zelfs nog een oliebol gegeten die gebakken was door een geemigreerde Hollander. Hoe grappig kan dat zijn!
Veel liefs van Gert en Martha

nel hemminga

gelukkig nieuwjaar Regina. Geniet maar van je jaar in Frankrijk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active